המדריך המלא למצבות קבורה חומרים, מידות, תקנות, מושגים, מחירים ועוד

מצבות מה שצריך לדעת imageמצבות מה שצריך לדעת image

מה תפקידם של  בוני המצבות

תפקידן של מצבות רבים ומגוונים ובוני מצבות עוסקים בבניית מצבות מכל הסוגים, בחידוש כיתוב אותיות על גבי מצבה שאותיות עליה דהו ו/או נמחקו, נפגמו. הם עוסקים גם בחידוש ובשיפוץ מצבות ישנות ו/או פגומות ומתקינים ו/או מחליפים בתי נר למצבות. חלק מבוני המצבות הקבורה בונים גם לוחות זיכרון, פסלים סביבתיים ואנדרטאות.

החומרים העיקריים מהם בונים מצבות קבורה

מבין סוגי אבנים וסלעים המשמשים לבניין מצבות קבורה מצבה מאבן חברון עדיין הנפוצה מכולן, גם מצבות שיש טורקי ומצבות מגרניט שחור, אדום, אפור וגוונים נוספים שהם חומרים נפוצים לבניין מצבות ולאחרונה נוספו חומרים כמו אבני זכוכית, מצבות מזכוכית ו/או משולבות זכוכית ועוד.

על החומרים למצבה

אבן חברון הנחצבת בעיקר באזור הכפר תפוח ממערב לעיר חברון.
אבן עצמון למרות חוזקה ניתנת לליטוש בקלות ומזכירה שיש, מקור אבן העצמונית באזור כפר ירכא שבגליל, גווניה החל מלבן, קרם צהבהב ועד אפור.
אבן סלאייב האבן הירושלמית המקורית. אבן דולמיטית קשה בגווני שלהבת אדום וצהוב, אבן זאת נקראת גם "מיזי יהודי".
אבן חלילה הנחצבת באזור דרום חברון, בהירה, נקבובית ולאחר העיבוד מופיעים עליה גידים שקועים בגוון קרם.
אבנים נוספות המשמשות לבניית מצבותגלילית, ג'ת, יפתח ועוד.
בזלת בזלת היא סלע בגוונים שחור ואפור הנוצר כתוצאה מהתפרציות וולקן במכתש רמון, הגליל המערבי רמת הגולן ואפילו בכרמל.
גרניט מיובא בעיקר מהודו וסין, אבן חזקה, קשה ובעלת צפיפות חומר גבוהה. גרניט מגיעה בשלל צבעים, גרניט שחור, גרניט אפור (סארדו), גרניט אורז, גרניט אדום (רובי רד), גרניט בגוון אפור ירוק ועוד.
שיש טורקי מקורו בטורקיה (מרמרה) שיש חזק במיוחד מגיע בגוונים שונים של אפור עם פסים אפורים ותכולים.

על חברות מצבות (קבלן מצבות/בונה מצבות/יצרן מצבות)

צוות בניית מצבה כולל אומן באבן ושיש (בונה המצבה), שלעיתים מעסיק בעלי מקצוע כמו מעצב גרפי, מפעיל מכונת לחריטת CNC ומכונת התזת חול, צייר, פסל, מנפח זכוכית, מסגרים ועוד ככל שעיצוב המצבה מחייב.

כיצד מתבצעת התקשרות של לקוח עם בונה מצבות/קבלן

לאחר הקבורה מתחיל תהליך בן מספר שלבים הקשור להקמת המצבה, בדרך כלל הוא מתבצע במהלך ימי השבעה כשכל המשפחה יחדיו ו/או מיד לאחר שקמים מהשבעה. על משפחת הנפטר לאתר קבלן מצבות, בדרך כלל מהמלצות מפה לאוזן ומחיפוש ברשת האינטרנט. רוב בוני המצבות מגיעים לפגישה עם משפחת הנפטר ומתחילים את הליך תכנון המצבה על פי דוגמאות אותן מראה להם בונה המצבה בפגישה ו/או דוגמאות אותן ראו בקטלוג מצבות אינטרנטי של בונה המצבה שנבחר ו/או מקטלוגים אחרים של מצבות מצויים ברשת בשפע.
תכנון עיצוב המצבה כולל סוגי האבנים, את סוג הכיתוב, את אלמנטים הנוספים המוצבים על המצבה ו/או בקרבתה (בית נר, כדים, ועוד). כשניתן לעצב את המצבה ממספר סוגי אבנים, גרניט, סלעים, בזלת, זכוכית ועוד ובלבד שסוגים אלו ידועים ככאלה היכולים להיקשר אחד לשני. יש לקחת בחשבון שלכל בית עלמין תקנות משלו לגבי גדלים, פונטים ועוד ובטרם לתכנון העיצוב בונה המצבה מעדכן את המשפחה בהגבלות ותקנות הספציפיות לבית העלמין בו תותקן המצבה. לאחר אישור הצעת המחיר על ידי המשפחה נרשמת הזמנת עבודה בה מפורטים המפרט הטכני של המצבה, העיצוב (סקיצה) נפתחת הזמנת עבודה אצל יצרן המצבות, הכוללת את כל פרטי המצבה, נוסח הכיתוב ולוחות זמנים (במהלך בניית המצבה עולה הצורך לביצוע יותר מהגהה אחת לנוסח על מנת להימנע מטעויות ועגמת נפש. חשוב לדעת שיש מבוני מצבות שמחזיקים מלאי מצבות מוכנות ובמקרה זה עבודת בונה המצבות היא חיקוק אותיות וסמלים, לעיתים דיוקן הנפטר, הצבת בית נר ואביזרים כמו כדים. כשהמצבה מוכנה, מכין בונה המצבה ו/או מי מטעמו תשתית בנויה מבטון עליה תונח המצבה.

בית העלמין וחברת הקבורה

בכל בית עלמין יש חברת קבורה האחראית עליו ברוב בתי העלמין זוהי חברת קדישא, אך לא בכולם. חברת הקבורה אחראית על הכנת מקום הקבורה, על ניהול ורישום חלקות הקבורה ועל סידורי ההלוויה. בכדי לבנות מצבה יש לשלם אגרה לחברת קבורה האחראית על בית העלמין. במרבית המקרים בונה המצבה שחייב להיות קבלן מצבות מורשה מטעם חברת הקבורה מעביר את תשלום האגרה במעמד זה הוא מקבל את מפרט הטכני לבניית המצבה, מותיר בידי חברת הקבורה המחאת בטחון בסך 1.000 ש"ח) וחותם על כך שהוא מתחייב לבנות ולהתקין מצבה על פי תכנית ההנדסית שנמסרה לו. חברה קדישא מנהלת רישום לכל חלקת קבר הכולל את שם הנפטר וקבלן המצבה.
לכל בית עלמין יש את הכללים שלו לגבי גודל המצבה. במרבית בתי העלמין גובה המצבה המקסימלי הוא 80 ס"מ, רוחב בסיס המצבה המצבה 70 - 75 ס"מ ואורך המצבה הוא בין 170 ס"מ ו 190 ס"מ.
בבתי העלמין בהם מתקיימת קבורה בכוכים, סנהדרין, מידות המצבה (מצבת קיר) 60 ס"מ גובה 70 ס"מ רוחב.

סוגי העיבודים לאבני מצבות

נסורה אבן שעברה חיתוך בלבד ללא ליטוש,
אבן נסורה עם סימני מסור נקראת "מנג'ל"
ואבן נסורה ללא סימני מסור נקראת "גאטר".
מלוטש מט ליטוש ללא ברק
מלוטש מבריק ליטוש עם ברק חלקי
מוברש עיבוד מברשות על פני האבן יוצר מראה של חספוס קל
מותז חול עיבוד היוצר חספוס מלא באבן.
מוטבה עיבוד בפטיש מכני היוצר חספוס בפני השטח במרקם שווה
מוסמסם עיבוד בפטיש ידני היוצר חספוס בפני השטח במרקם לא שווה
טלטיש סיתות ידני גס
טובזה סיתות ידני גס יותר.

מפרט טכני של מצבות קבורה

חלקי המצבה:
בסיס בטון
באחריות חברה קדישא לצקת יסודות בטון לחלקת הקבר.
פנל 
פנל המצבה מורכב על בסיס הבטון. סה"כ יש ארבעה פנלים בגובה של 8 ס"מ, 10 ס"מ, 15 ס"מ וברוחב של 10 ס"מ, שני פנלים באורך של 70 ס"מ או 75 ס"מ ושני פנלים באורך של 150 ס"מ או 170 ס"מ. אורך הפנלים תלוי בכללי חברה קדישא של בית העלמין.
מסגרת 
במצבה נבנית "קופסא" האבנים לבנייתה נקראות מסגרת. המסגרת בנויה מארבע יחידות בעובי של 8 ס"מ ובגובה של 25 ס"מ - 30 ס"מ, ושתי יחידות באורך 70 ס"מ ושתי יחידות באורך 150ס"מ ו 170 ס"מ.
פלטה 
לוח אבן בעובי של 4 ס"מ, 8 ס"מ, 10 ס"מ או 15 ס"מ, ברוחב של 60 ס"מ ובאורך של 140 ס"מ, 160ס"מ או 180 ס"מ שמורכב על מסגרת המצבה. על גבי הפלטה חקוקים אותיות, עיטורים, ציורים, תמונת הנפטר ועוד בהתאם לתכנית העיצובית.
כרית מורכבת בראש המצבה, הכרית ברוחב 60 ס"מ אורך 50 ס"מ ובגובה משתנה מ 20 ס"מ ל10 ס"מ. הכרית הינה אלמנט המוסף ליופי עליו חורטים את שם הנפטר.
אבן/קובייה עומדת מורכבת בראש המצבה, האבן ברוחב 60 ס"מ גובה 50 ס"מ ועובי של 15 ס"מ.
גובה האבן יכול להשתנות בהתאם לדרישת המשפחה ומגבלות חברה קדישא של בית העלמין. במידה ויש אבן עומדת אורך הפלטה יהיה 140 או 160 ס"מ בהתאם לכללי חברה קדישא בבית העלמין.
סרגלים הפרדות העשויות מפס אבן צר בין הפנל למסגרת ואו בין המסגרת לפלטה.
גוש אבן גוש אבן בעובי של 25 עד 80 ס"מ, ברוחב של 70 עד 75 ס"מ ובאורך של 170 עד 190 ס"מ.

סוגי הקבורה 

בעבר נהגו לקבור בישראל בעיקר בקבורת שדה, כיום בשל מצוקת מקום והצורך לתת מענה לאוכלוסייה בארץ, נוספו מגוון שיטות קבורה. בכל בית עלמין נהוגה כיום שיטת קבורה המתאימה לגודלו ולגודל האוכלוסייה שאותה הוא משרת. בבתי העלמין בערים הגדולות קיימת כיום קבורה רוויה המאפשרת חיסכון בשטח לקבורה ובה נכללות השיטות לקבורת מכפלה, קבורת-על, סנהדרין וקבורה רמה
קבורה שדה
שיטת הקבורה המסורתית הנהוגה בישראל שנים רבות. הקברים נמצאים על משטח אופקי ישר, ומסודרים זה לצד זה במרחקים קבועים ובעומק הקרקע. בדרך זו חופרים את חלקת הקבר בעומק קבוע עבור נפטר אחד, במרווחים של כחצי מטר בין קבר אחד למשנהו. בשיטה זו יש מקום לכ- 250 קברים על כל דונם.
קבורה זוגית
קבורה זוגית או משפחתית בחלקת קבר אחת נקראת גם קבורת מכפלה וקבורה אחד מעל השני. עומק הקבר הוא שני מטרים שמותיר מקום לנפטר הנוסף (כיום צתבצים פיילוטים לקבורת 6 ואף עד 10 נקברים בעומקים שונים. מעל העפר המכסה את נפטר הראשון מונחות אבני הגולל ובשלב זה מוקמת מצבה לנפטר הראשון. לאחר פטירת הנפטר השני מפורקת המצבה, מותירים עפר בגובה 60 ס"מ מעל הנפטר הקודם ואת אבני הגולל, מניחים את הנפטר הנוסף תוך הקפדה על שמירת מרווחים שההלכה מתירה. ובונים מחדש המצבה שפורקה ומוסיפים את הכיתוב לנפטר השני על כרית נפרדת ו/או חלוקת הפלטה, לאורך ו/או לרוחב. (אגב בשיטה זו ניתן גם לקבור זרים באותה החלקה). מבנה הבטון שנטמן מראש מונע את קריסת שולי הקברים ומאפשר הקטנת המרווח ביניהם ל 40 ס"מ.
קבורת סנהדרין
בקבורה זאת מתבצעת קבורה הדומה לקבורת חברי הסנהדרין בירושלים. בקברים אלו נבנים שורות קברים שהם כוכים אחידים הגודלם עד גובה של חמש קומות קברים
. הנפטר מוכנס על גבי מיטה מיוחדת לתוך כוך שנבנה בקיר, ולאחר טקס הקבורה וסגירת חלל התא בעפר מונח לוח שיש עם שם הנפטר וכיתוב מתאים. עוד נוספים מדפי אבן לנרות ופרחי זיכרון.

שמות לסוגי המצבות על פי צורתן
מצבה שוכבת המורכבת מפנלים, מסגרת ופלטה
מצבה שוכבת המורכבת מפנלים, מסגרת ופלטה כשעל הפלטה מורכבת כרית
מצבה עומדת המורכבת מפנלים, מסגרת, פלטה ואבן עומדת עליה כיתוב ועיטורים, דמות הנפטר ועוד
מצבת גוש שוכבת מצבה המורכבת מפנלים גוש אבן בעובי של 25 ס"מ עד 30 ס"מ, גם למצבה זו ניתן להוסיף כרית.
מצבת גוש עומדת מצבה המורכבת מפנלים גוש אבן בעובי של 25 ס"מ עד 30 ס"מ, גם למצבה זו ניתן להוסיף גב.
מצבה טבעית מצבה מורכבת מפנלים וגושי אבן בצורתם הטבעית. לא כל קבלני המצבות בונים מצבות מסוג זה.
מצבה מעוצבת מצבה המבוצעים בה אלמנטים עיצוביים כגון חיתוך מיוחד של הפלטה שילוב של כמה סוגי אבנים, חקיקת דמותו של הנפטר על האבן תוספת אביזרים ועוד
מצבת קיר (סנהדרין) לוח שיש, גרניט, אבן, זכוכית ועוד בעובי של 3 או 4 ס"מ ברוחב של 70 ס"מ ובגבוה של 60 ס"מ. על לוח זה חורטים את כיתוב האותיות, חורטים את שמו, תאריכי לידה ופטירה ומילים נוספות להנצחתו.

הכיתוב על גבי מצבות באמצעות חריטה ומילוי בצבע

הכיתוב נעשה ע"י חריטה באבן באמצעות מכונות מיוחדות בהתאם לסוג האבן באמצעות:
מכונת CNC לאחר שגרפיקאי מעצב את הכיתוב והאלמנטים הנוספים כגון סמלים וציורים. הקובץ מועלה למכונה ומתחיל הליך החריטה על המצבה שנמשך 20 עד 60 דקות תלוי במורכבות ובמספר האותיות.
התזת חול לאחר שהגרפיקאי מעצב את הכיתוב הוא מועבר לטפט והמילים שאותם רוצים לחרוט מוצאות מהטפט. הטפט מודבק לפלטה ואו לכרית ואו לאבן העומדת כך שכאשר מתיזים על האבן את החול רק האותיות החשופות נחרטות באבן.

סוגי המילוי באותיות החרוטות הם:
אותיות רגילות אותיות רגילות הן אותיות החרוטות באבן וצבועות בצבע בעזרת מכחול. אותיות אלו הן זולות יחסית וחלק מקבלני המצבות כוללים אותן במחיר המצבה עם הגבלה למספר האותיות.
אותיות עופרת לאחר חריטת האבן מומסת עופרת ונוצקת לתוך האותיות החרוטות לאחר שהעופרת מתייבשת יש לבצע ליטוש לאותיות ולאבן. ק"ג עופרת מספיק לכ 20 אותיות.
אותיות בולטות קימות אותיות עופרת בולטות ואותיות אבן בולטות, ביצוע האותיות הבולטות הינו ידני או באמצעות מכשור.
אותיות פליז אותיות הנעשות בנפרד ומודבקות לאבן רצוי בעזרת עוגנים.
אותיות מפוסלות בעבודת יד באמצעות פטיש ואיזמיל.
אותיות ברונזה מוברגות/מקובעות למצבה

על גופנים מומלצים למצבה

על גופנים (פונטים) מתאימים למצבה כדאי ללמוד כאן

הגורמים המשפיעים על מחיר המצבה

סוג האבנים בהן השתמש הקבלן לבניית המצבה.
מספר האותיות וסוגן של אותיות המצבה.
סוג המצבות על פי הלוגיקה: במצבות מסוג סנהדרין כמות החומר הנדרש קטנה מסתכמת בפלטה במידות 70 ס"מ גובה ו 60 ס"מ רוחב בלבד ולכן מחירי מצבות קיר נמוך יותר. במצבות עם גושי אבן גדולים ההוצאה על האבן גבוהה מהממוצע לכן מחירן גבוה יותר.
אותיות כתיבה מרובה של אותיות ו/או כתיבת אותיות יקרות כגון אותיות עופרת וברונזה מעלה את מחיר המצבה.

שירותי מצבות נוספים אותם מספק בונה מצבות (הקבלן) והמחירים

שיפוץ מצבות
בנוסף לבניית מצבות קבלני המצבות מבצעים שיפוץ של מצבות ישנות ו/או פגומות, לרוב השיפוץ כולל שטיפה של המצבה, צביעה של האותיות החרטות, ליטוש הפלטה, צידי המצבה והכרית ו/או גב המצבה ומריחת סילר. עבודת השיפוץ על המצבה נחלקת לשני שלבים: השלב הראשון הוא הכנת המצבה אצל יצרן המצבות, שלב זה כולל את האותיות ובניית המצבה. השלב השני הוא הרכבת המצבה בבית העלמין. לרוב הקבלנים יש צוות להכנת מצבות וצוות להתקנת מצבות.

חידוש אותיות וכיתוב על מצבה 
בהתאם לסוג הכיתוב המקורי על המצבה מתבצע בעצם שיחזור באותה שיטת כיתוב, חריטה, התזת חול ועוד. כשמצב הכיתוב גרוע נשקלות שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא ליטוש הפלטה וכיבה מחדש ואפשרות שניה היא החלפת הפלטה כשגם היא במצב הדורש החלפתה. את חידוש הכיתוב אפשר לשקול לבצע גם בשיטת עשה זאת בעצמך. הדרך הנכונה לעשות זאת לחץ/י כאן.
ניקיון מצבות
ניקיון מצבות רצוי שיתבצע ע"י חברת מצבות, קבלן מצבות ו/או חברה מומחית לניקוי האבנים וחומרים מהם בנויה המצבה.
גם את ניקוי ניקוי המצבה כדאי לשקול לבצע בשיטת עשה זאת בעצמך חינם. ללמוד כיצד מנקים מצבה בעצך חינם לחץ/י כאן.

מומלץ עבורך

בוני מצבות מומלצים
דוגמאות של מצבות בקטלוג המציג תמונות של סוגי המצבות
מחירון מצבות מומלץ

תודתנו על מידע החשוב ומועיל בעמוד זה לחברת מצבות ברקת, לחברת מצבות מצדה ולחברת מצבות קיר 

אינדקס מצבות הישראלי


אינדקס מצבות המקום בו תמצאו בונה מצבות מקצועי, איכותי, אמין והוגן | הרשומים באינדקס אינם משלמים מאום בעבור הופעתם בו ובחירתם הינה אובייקטיבית ונועדה לאפשר לכם גולשים הזקוקים לשירותי מצבות קשר עם בוני מצבות בראש שקט | טלפון האינדקס 053-3936390 | מייל info@index-matsevot.co.il

לקוחות של בוני מצבות המופיעים באינדקס מוזמנים לעדכן אותנו בשירות שקיבלו מבונה המצבות. משוב זה יסייע לנו להמשיך ולהיות אינדקס בוני מצבות האיכותי בישראל.

בוני מצבות שמעוניינים להופיע באינדקס ומסכימים לבדיקתנו הכוללת מבחני מקצועיות, שירות והגינות מוזמנים להשאיר פרטים במייל המופיע בצור קשר באתר

מצבות, מצבה

לדף הבית